Apa yang kita boleh buad?


Hmm mulut orang memang kita tak boleh tutup kan? Ye la apa kita buad ni semuanya salah je yang dia nampak. Kita buad baik dia tak ingat dah. Manusia, tu lah dia. Tak lari dari perasaan ragu ragu, was was, syak wasangka. Normal kan? Tapi kalau dah sampai tahap nak mengutuk kita sampai teruk sangat, nak memfitnah bagai, itu tak normal. As semua orang cakap, memfitnah itu lebih berdosa daripada membunuh. Jadi kenapa ada orang lagi yang memfitnah?

Mana ada orang suka dia kena fitnah, kena kutuk, orang cakap belakang. Mana ada orang suka kan? So kita sendiri tak suka, so kita pon tak payah lah buad kat orang. Allah memberi balasan kepada hambaNya slow slow. Kita je yang tak tahu. Bayangkan kalau kita buad dosa, balasan dapat cash. Kita membohong, terus jadi bisu. Kita memfitnah, terus jadi bisu. Sebab tu kita kena fikir dari sekarang adakah kita ni dah cukup sempurna ibadatnya untuk bertemu dengan Allah kelak.

Kita ni kena redha kan, dan belajar terima kenyataan. Orang cakap saya macam mana pon saya kena sabar. Sebab saya tau benda yang sebenar. Saya tau siapa diri saya. Jadi as a person, kita boleh menegur seseorang yang buad salah. Tapi dengan cara yang baik, dengan cara yang berhalus. Bukan memaki, mengutuk, menghina dan sebagainya. Mulut orang kita tak boleh tutup, tetapi mulut kita pulak kita kena jaga. 

Siapalah diri kita untuk menilai seseorang sedangkan kita pon serba kekurangan. Bak kata orang putih kan, don't judge the book by its cover. Kita kenal diri seseorang itu dengan lebih dalam. Kenal dulu luaran dia, dan lama lama kenal dalaman dia. In shaa Allah dia seorang yang baik kalau kita melayan dia dengan baik. In shaa Allah, Amin. 

Jadi, buad baiklah dengan semua orang. In shaa Allah, kita akan dibalas baik juga :)

Assalamualaikum.

No comments:

Post a Comment